Wednesday, August 22, 2007

Sakit?

Semalam lagi aku dah tak sihat. Badan rasa lemah semacam je, tekak pulak sakit, selesema kering yang menyakitkan hidung pun datang, batuk-batuk kecil pun ada. Aku bukan perokok, aku peminum minuman yang halal je. Kelas pulak banyak, semalam hari marathon aku sebab kelas sampai malam. Perghh!!! Macam mana nak buat. Ya Allah! Aku bersabar dengan ujian mu. Ye la kata orang bijak pandai, sakit tu ujian Allah untuk mengingatkan kita yang alpa pada Allah, sakit tu nak mengurangkan satu dosa, nak menambahkan satu pahala dan menaikkan satu darjat. InsyaAllah. Tapi bukan le mintak sakit sepanjang masa sebagai jalan mudah mendapat pahala.

Sakit tekak nie ada susah skit. Ya lah, sakit lain sekurang-kurangnya ada polisi insuran yang cover. So kalau pegi hospital ada coverage. Katakan kalau sorang tu kerja dia pemain bola, bila dia injured masuk spital, ada yg tanggung. Dia cedera tak boleh main bola dan dapat pampasan. Katakan kalau model plak, dia ada insuran. Model tu boleh insurankan jari dia kalau jari dia keluar iklan cincin atau barang kemas (ala macam iklan dlm majalah tu), tangan dia ke, kaki dia ke. Kat oversea memang ada, kat Malaysia aku tak pasti. Tapi kalau pendidik ke, guru ke, pensyarah ke kalau dia sakit tekak ada insurance coverage ke? Tak pernah jumpa plak. Padahal pendidik nie kira profesional apa. Bila pendidik nie sakit tekak macam mana dia nak handle kelas atau kuliah. Pendidik nie carik makan guna suara, kalau dah sakit tekak macam mana? Korang sume pernah terfikir tak?

No comments: