Thursday, February 08, 2007

Rich Dad Poor Dad

Aku dah baca abis buku Rich Dad Poor Dad yang aku pinjam dari member aku tuh. Memang bagus kandungannya tapi masih tak menjawab beberapa soalan aku dan tak bape praktikal dalam beberapa segi. Memang le buku tu mengubah pandangan kita tentang kewangan dan pengurusannya, mengajak jadik kaya secara tak langsungnya. Kalu memang ada duit bleh le ikut cara dalam buku tu, buat investment. Tapi ada kelemahan kat situ. Bukan semua orang ada duit, dan sebenarnya lebih ramai orang berhutang tapi memang sure semua orang memang nak jadi kaya.

Buku tu ajak urus kewangan dengan baik dan camne nak jadik kaya. dia ajak orang buat investment untuk buat lebih banyak duit. Tapi kalu orang sedang berhutang camne nak ada duit nak wat investment? duit pun tak bape nak ada bayar hutang, loan umah pun gantung dua bulan, camne? baru nak kumpul duit bayar loan bulan pertama yang dah gantung, kena bayar late payment charge lagi pastu dah masuk bulan kedua punya payment lak. nak kena selesaikan hutang dulu baru urus kewangan dengan baik dan lepas tu baru buat investment. tapi kalu tak de duit atau tak cukup duit nak bayar hutang camne? mana nak datang duit nak buat investment?

Aku rasa buku yang lebih penting skang ialah bagaimana nak setel hutang, lagi best kalau buku tu citer pasal camne nak setel hutang dgn cepat. Buku nie mesti sold-out jadik best seller punye. Tapi sure buku nie akan dibenci oleh orang bank, yg bagi kad kredit, loan keta, along, ceti, dan yang sewaktu dengannya.
Buku mcm nie patut ada pastu tak de le orang berhutang sampai tak leh bayar. Kemudian baru bleh citer pasal tok sah berhutang, ajar cara urus kewangan dengan baik dan ajar cara nak jadik kaya. Baru le kena gaya dan stepnya.

Sume yang di atas nie hanya pendapat aku je (walaupun aku rasa ramai yang akan menyetujuinya, he he). Apa pun ada gak yang baik dalam buku tu. Cuma konteks tak sama, dia citer kt US kita kat Malaysia. Ada benda yang kita bleh buat dan ada benda kita tak leh buat. Takkan duit interest yang tak halal pun kita orang Islam nak terima? Dari segi undang-undang lak tak sama gak kan?

No comments: